1

Kenali Gua Niah

Sape kt cni yg dah jejak kaki ke Gua Niah, especially local Miri.. angkat idong!!!! Heeeee..jahatnye Sal ea soh korang angkat idong lak... kali nie Sal nak kenalkan korang ngan salah 1 tempat menarik yang ade kt Miri, Sarawak nie iaitu Gua Niah.


Nie la rupe nye Gua Niah dalam gambar itam putih, zaman gune filem lagi nie..xwujud lagi kaedah2 digital cam skrg nie.... kite lum lahir g kot mase nie..... :). 
Nie sumber sejarah dari Wikipedia mengatakan..."Gua Niah merupakan sebuah gua yang terbesar di Malaysia dan penuh dengan sejarah. Ia juga merupakan antara gua batu kapur yang terbesar di dunia. Terletak kira-kira 90 kilometer atau 1 1/2 jam dari Miri, Sarawak, gua ini menunjukkan bukti kehidupan awal manusia di daerah ini.Gua Niah juga merupakan salah satu gua tertua di dunia dan telah diwartakan sebagai tapak bersejarah di bawah kuasa Muzium Sarawak. Gua Niah terbentuk sebagai terumbu karang pada akhir Miocene sebelum pergerakan bumi yang mengangkatnya dan dihakis membentuk gua. Gua Niah seluas 12 hektar dan kawasan dalam gua dianggarkan tiga kali padang bola sepak. Selain pintu masuk utama Gua Niah, terdapat 5 bukaan lain dengan kamar dibelakangnya. Ia dikenali sebagai Mulut Besar, Lubang Tulang, Lubang Hangus, Gan Kira dan Lubang Tahi Menimbun."

"Taman Negara Niah juga menyediakan kemudahan kediaman kepada pelancong iaitu tapak perkhemahan, hostel dan chalet dengan harga yang telah ditetapkan oleh kerajaan. Di sini juga terdapat kafeteria untuk membolehkan pelancong mendapatkan bekalan makanan kerana semua kemudahan di Taman Negara Niah tidak dibenarkan memasak. Namun pelancong dibenarkan membuat barbeque di kawasan luar penginapan."

Memang betul la sumber2 nie, sebab Sal dah pun jejak kaki ke Gua Niah nie sampai la ke kemuncaknya.. nak tau lebih lanjut tentang pengembaraan Sal ke Gua Niah? Tunggu next entry ea korang.... :)

1 Comments:

Anonymous

I wanted to thank you for this excellent read!
! I certainly loved every little bit of it. I have
got you bookmarked to look at new stuff you post…

Look at my webpage fundygardeners.blogspot.com

Leave Your Comment

Terima kasih di atas komen2 korang semua, Insyallah Sal pasti akan balas balik..terus2 tinggalkan jejak ea..;)

Siguiente Anterior Inicio